SZKOŁY MEDYCZNE OD STAROŻYTNOŚCI DO XX WIEKU

 

STRONA W TRAKCIE PRZYGOTOWANIA…

Tak też starożytna definicja określa, że medycyna jest wiedzą lekarską o tym, co zdrowotne, oraz o tym, co chorobotwórcze, zdrowotnymi nazywając [środki] zachowujące obecne zdrowie oraz odzyskujące zdrowie zniszczone, chorobotwórczymi natomiast im przeciwne; lekarz musi bowiem poznawać oba, aby jedne wybierać, drugich zaś unikać. Z czego zaś można by uzyskać wiedzę o nich, to już nie wszyscy są zgodni, lecz jedni twierdzą, że sztuce wystarcza jedynie empiria, inni zaś, że niemały wkład wydaje się mieć logiczna argumentacja. Ci, którzy wychodzą od empirii, nazywają się tak jak ona — empirykami; podobnie też ci, którzy wychodzą od logicznej argumentacji, nazywają się logikami; a więc są dwie pierwsze szkoły [sztuki] lekarskiej, jedna odkrywa lekarstwa poprzez doświadczenie ,druga natomiast poprzez dowodzenie. I nadano tym szkołom nazwy empiryczna i logiczna; [szkołę] empiryczną zwyczajowo można nazwać polegającą na obserwacji  oraz pamięci, natomiast [szkołę] logiczną— dogmatyczną i polegającą na analogii; podobnie do szkół nazywa się również ludzi — tych, którzy rozpoczynają od doświadczenia— empirykami, obserwatorami oraz polegającymi na pamiętaniu zjawisk, natomiast logikami, dogmatykami i polegającymi na analogii tych, którzy odnoszą się do logicznej argumentacji. ZOBACZ WIĘCEJ→ GALEN Z PERGAMONU, O SZKOŁACH DLA POCZĄTKUJĄCYCH, TŁUM. ARTUR PACEWICZ, 2009
 
 
 
 

 

ROZWÓJ SZKÓŁ MEDYCZNYCH NA PRZYKŁADZIE OŚRODKA W SALERNO

opracowała: Irmina Kozłowska

zobacz

SZKOŁY MEDYCZNE W ŚREDNIOWIECZU

opracował: Karol Wilczyński

zobacz